PERHATIAN

Laman blog ni akan dikemaskini pada 20 Mac 2010. Kami meminta maaf kerana tidak dapat menyediakan nota-nota seterusnya. Hal ini kerana kami terlalu sibuk dengan tugasan. Harap maklum, sekian..

Wednesday, January 20, 2010

Latar Belakang Zoltan Kodaly

(nota Pengajaran Muzik PISMP Sem 3)



Pendahuluan


Zoltan Kodaly telah dilahirkan pada 16 Disember 1882. Beliau merupakan tokoh tterkemuka pada abad ke 20 dalam kebudayaan muzik eropah. Beliau berasal daripada Hungary salah satu tempat di Negara German. Beliau juga merupakan seorang pencipta dan pengubah muzik eropah. Sebagai ethomuzikologis pula, beliau merupakan perintis dalam menyelidik dan mengklasifikasikan lagu rakyat secara saintifik. Ini kerana beliau mempunyai semangat patriotik yang tinggi dan mahu mengekalkan kebudayaan dan juga identiti negara melalui lagu rakyat beliau. Akibat dari semangat dan kesungguhan, beliau telah berjaya mengumpul dan mengkaji lagu-lagu rakyat seluruh Hungary. Kemudian lagu-lagu tersebut dicipta semula menggunakan kaedah yang asal. Beliau telah hidup selama 85 tahun dan meninggal dunia pada 16 mac 1967


Beliau juga mempunyai seorang kawan yang sama-sama mengkaji hasil seni lagu-lagu rakyat iaitu Bela Bartok. Setelah menyelidik di Hungary, Bela Bartok telah meneruskan tugasnya menyelidik lagu-lagu rakyat di Rusia pula. Vokal adalah teknik yang paling penting yang diperkenalkan kodaly. Teknik ini juga terus digunakan Bela Bartok di Rusia.


Seterusnya :

0 comments:

Photos

 

Site Info

Followers